26 jan. 2011

Säg hej till Oskar Hjelm...

Stort tack till Robsa för bilderna!
Photobucket

Oskar Hjelm heter jag och jag är längst i klassen..!
Jag är 19 år och kommer från Kil där alla känner alla nästan. Jag tycker, i olikhet till Mimmi nedan att man inte ska säga att man är 20 när man är 19. Liksom man inte ska säga att man är 18 när man är 17. Att säga 19 vid 18års ålder är lungt men när det handlar om dessa mydighetsåldrar ska man vara försiktig.

Photobucket

Jag stickar på fritiden. Det har blivit ett par halsdukar och några vantar genom åren. Mitt senast slutförda projekt blev en med dragsko försedd vante av lovikkautförande till nya datamusen. Jag är för tillfället inne på min andra tröja på vilken jag har en ärm kvar att sticka. Tröjan är av klassisk pippilångstrumpmodell och jag har valt att göra den i ull.
Jag tycker mycket om kläder och stil men handlar sällan. Jag värdesätter kvalitét och känner skarpt för secondhandprodukter. Mitt senaste fynd, efter pappas avlagda skinnjacka, är en bockstyrad världsmästarcykel från 80talet. Jag fick en mountainbike på köpet..! 
För övrigt är jag bland de vassaste skallpellerna på skärbordet när det gäller högstadienaturkunskap. 

Vi värmlänningar vi finns över hela jorden. Ni vet ju till exempel att Julia Roberts, hon med Pretty Woman, hon har rötter i Värmland. Buzz Aldrin, han på månen vet ni. Han har värmlandsblod. Zarah Leander och Kenny Bräck också..! Där jag kommer ifrån i Kil kan vi slänga oss med storheter som Anders Nilsson, Bengt Alsterlind och Stefan Holm. Kvar därhemma, i Sveriges Ibiza, har jag också mina båda föräldrar och mina två systrar, en äldre och en yngre.

Jag har som sagt ett naturvetenskapsintresse, jag är nyfiken, funderande och det första jag någonsin velat bli när jag blir stor är uppfinnare. Jag gillar kreativa lösningar och kan fascineras tills knäna ger vika åt de simplaste av uppfinningar. Ta till exempel de kaffebryggare som har inbyggd balansvåg och mäter upp rätt mängd kaffe i filtret i förhållande till hur mycket vatten som finns i behållaren. För att inte tala om tepåsarna på vilka man drar i två snören för att krama ur det heta tevattnet. Så enkelt! Varför kom inte jag på det?!

Hela mitt liv igenom kommer jag sträva efter att själv bli den som har de dessa lösningar som likasinnade kommer att förundras över. Det kanske handlar om att vika en folder lite annorlunda, utforma ett otroligt innovativt fodral till datamusen, att komma på nya funktioner till förpackningar eller möjligen att utforma ett nytt otroligt användbart webverktyg, eller en iPhoneapp. om du så vill. Vem vet..? En dag kanske jag vidareutbildar mig till ingenjör och blir den uppfinnare jag alltid velat vara...

Eller skulle jag kanske satsa på musiken..?

5 kommentarer:

  1. Snyggt! gillar bilderna sjukt mycket :D

    SvaraRadera
  2. Hej. Jättefina billder! SUperkul att se hur bra det går!

    SvaraRadera
  3. önskar att jag också hade en Värmland tatuering! ska kolla upp hur mkt en sån kostar!
    /jacob kortast i klassen, runt 165cm

    SvaraRadera
  4. Här kommer ett soundtrack till ditt naturkunskapsintresse:

    spotify:album:0tgieJA7SIAsoyGIuLGl6a

    SvaraRadera